زیرساخت های جامع ارتباطی

در حال حاضر فن آوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از عمده ترین محورهای تحول و توسعه هزاره سوم مطرح شده است. درک نقش بنیادین این مهم و سازماندهی مناسب برای نهادینه کردن آن تضمینی مناسب برای حضور فعال و مقتدر در جامعه جهانی و تسریع روند جهانی شدن است. در این راستا نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در تغییرات برنامه ریزی شهری با تکیه بر ابعاد کالبدی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. مطالعات انجام شده نشان می دهد توسعه نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات با افزایش امکان برقراری ارتباط از راه دور ضمن تغییر الگوهای فعالیتی، تغییر در الگوهای فضایی و مکانی محلی شهری را فراهم آورده است.

مطالعات و بررسي ها نمايانگر تاثير ICT بر همه عرصه هاي محيط شهري است، به نحوي که فناوري اطلاعات را از زيرساخت هاي شهري دانسته اند که حتی در تسهيل حمل و نقل اطلاعات موثر است. بر اين اساس بايد تاثير فناوري اطلاعات را در مقياس ها و سطوح گوناگون بررسي کرد. امروزه در برنامه ریزی کلان شهرک­ها و شهرها، طراحی شبکه های ارتباطی به عنوان یکی از تاسیسات زیربنایی و عاملی مهم در توسعه اجتناب ناپذیر است. در این راستا به عنوان یک مدل مناسب برای پیاده­سازی بستر ICT، می­توان مناطق ویژه اقتصادی، شهرکهای بزرگ صنعتی و پارکهای علم و فناوری را انتخاب نمود. شهرک­های بزرگ به دلیل وسعت بالا، بافت خاص و تنوع حضور شرکت ها و موسسات و نقش تعیین کننده ارتباطات در توسعه تجارت و اقتصاد نیازمند پیش­بینی مناسب برای بسترهای ارتباطی در داخل منطقه و اتصال آن به شبکه های بیرونی است. زیرساخت های ارتباطی از دو جهت برای این مناطق اهمیت دارد. اول اینکه خدمات و سرویس های ارتباطی شرکت ها و موسسات مستقر در پارک ها که گاهاً حتی از بقیه تاسیسات ملموس تر است از طریق این بستر منتقل می گردد. دوم آنکه این زیرساخت خود بستری برای سامانه های فن آوری اطلاعات و سیستم های مدیریت شهری است که امکان مدیریت هوشمند شهری را فراهم آورده و حتی بستر انتقال سامانه های کنترل سایر تاسیسات (از جمله کنترل هوشمند برق، ترافیک شهری، نظارت تصویری و …) را فراهم می آورد.

واحد مشاوره و طراحی شرکت چاووش پس از تاسیس در سال 1385 با تمرکز بر نیازمندی شهرکهای علمی تحقیقاتی در حوزه توسعه زیرساختهای ارتباطی و اصلاح وضعیت شبکه و با الگوبرداری از روش های اصولی طراحی و مدیریت پروژه های اجرائی در این حوزه فعالیت خود را آغاز نموده و موفق شد طی سالیان اخیر پروژه های ارزشمندی را در اصفهان به انجام رساند. از جمله پروژه های موفق این واحد می­توان به طراحی جامع زيرساخت ديتا پارک شيخ بهايی واقع در شهرک علمی و تحقيقاتی اصفهان و مجتمع سالن های بين المللی اجلاس اصفهان اشاره نمود.

برخی پروژه ها:

  • طراحی جامع زيرساخت ديتا پارک شيخ بهايی شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با وسعت 36 هکتار اراضی پارک (گسترش تا 80 هکتار) شامل کاربردهای ارتباطی مانند تلفن صوتی، تلفن تصويری، سيستم های پيام رسانی پيشرفته مانند Messaging، ويئو کنفرانس، نظارت محيطی، کنترل تردد و ترافيک و .. بوده و متفاوت از نياز ساير محيط های شهری و همچنین طراحی و نظارت بر اجرای مرکز داده اصلی شهرک
  • طراحی جامع شبکه زیرساخت و دیتا، مرکز داده، سیستم حراست و کنترل دسترسی و سامانه جامع صوت و تصویر مرکز همایشهای بین المللی استان اصفهان در فضایی بالغ بر 63 هکتار
  • مشاوره و طراحی زيرساخت های ارتباطات و مخابرات سیتی سنتر اصفهان
  • اجرای شبکه مخابرات شهرک صنعتی بزرگ اصفهان در فضایی به وسعت 400 هکتار از اراضی شهرک بزرگ

در دیدگاه کلان نیازمندیهای اصلی مناطق ویژه و شهرک­های بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتند از:

  • ایجاد بستر یکپارچه زیرساخت ارتباطی مشترک برای راه اندازی شبکه خدمات ارتباطی داخلی
  • ایجاد و برقراری زیرساختهای ارتباطی با شبکه های خارج از منطقه( مخابرات، شهرداری، صداو سیما، … )
  • شناسائی کالبدی و استخراج مشخصات کلی سرویسها و تعیین اولویت های فنی
  • تعیین متودولوژی طراحی شبکه و مدل مرجع طراحی
  • تعیین و ظرفیت سنجی عناوین خدمات مبتنی بر شبکه
  • طرح الزامات فهرست فضاهای عملکردی و نیازمندی های مراکز داده
  • طرح ساختار شبکه و معماری سرویس ها
  • طرح توپولوژی شبکه، تعیین محل سایت ها و مسیرهای شبکه زیرساخت
  • تعیین فهرست الزامات فیزیکی و محیطی سایت ها

مطالب مرتبط:
زیرساختهای دیتامراکز داده سازمانیپیاده سازی مراکز داده و اتاق سرور آرشیو امن داده­ها و ذخیره سازی

فهرست